9.2. Látássérültek

Látássérülés ellenőrzése

látássérülés ellenőrzése jövőkép és helyreállítás

Bízunk abban, hogy bár az érzékszervek működése és minősége az életkor előrehaladtával csökken, megfelelő optikai korrekcióval szemüveg vagy nagyító az esetek többségében korrigálható a látásélesség. Azokat, akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes, vagy későbbi életkorban betegség, baleset, vagy más ok következtében visszafordíthatatlanul megromlik, látássérülteknek nevezzük.

Mellettünk, közöttünk, velünk élnek.

Jelenlegi hely

A látássérült gyermekek óvodába, iskolába, a fiatalok középiskolába járnak, sokan egyetemre is, vagy szakmát tanulnak és munkába állnak. Magyarországon a látássérültek körülbelül fele-kétharmada együtt nevelődik ép társaival integráltan tanul valamelyik általános iskolában.

Ezért felértékelődik a többségi iskola látássérülés ellenőrzése az a tudása, amelynek birtokában látássérült tanítványaik beilleszkedését segítik. A teljes elfogadás optimális állapotához bizonyos ismeretek és szociális készségek megszerzésén keresztül vezet az út a tanárok és a tanulói közösségek számára egyaránt. Kit tekintünk látássérülés ellenőrzése A látási fogyatékosság a gyengénlátás, az aliglátás és a vakság fogalma szemészeti, gyógypedagógiai, szociális és professzionális szempontú kategória.

Jelen tanulmányunkban a pedagógiai szempontok kerülnek előtérbe. A látássérülés mértéke a látásmaradvány szemészeti adatai alapján határozható meg. Azt, hogy kinek mennyi a látásmaradványa, a látásélesség vagy vízus mutatja meg. Ez a retina felbontóképességét kifejező mérőszám, amely a látássérülés fokát a teljes látás százalékában vagy tört formájában adja meg.

Ezt az adatot a sajátos nevelési igényű tanuló szakértői látássérülés ellenőrzése is tartalmazza. A vízus jele nagy V betű, amely után két sorban találhatóak a két szem látásélességét jelző számok: felül a jobb, alul a bal szemre vonatkozóan.

látássérülés ellenőrzése stroboszkópos látás

A látóképesség 2 meghatározásakor a látásélesség mellett a látásteljesítmény kifejezés is használatos. A látásteljesítmény tágabb értelmezésre ad lehetőséget: kifejezi látássérülés ellenőrzése maradék látás felhasználásának képességét, amelyet befolyásol az egyén képességeinek fejlettsége, érdeklődése és tapasztalatai. Amikor látásról beszélünk, akkor elsősorban a közeli és a távoli látásélességre gondolunk, ám a látás képességének egyéb fontos tényezői is vannak.

Ezek: a perifériás látás, a színlátás, a kontrasztérzékenység és a látótér, amelyek a különböző szembetegségek következtében eltérő mértékben sérülhetnek.

A Magyar Elektronikus Könyvtár vakok és látássérülés ellenőrzése számára használható felülete 1. Bevezetés Jelen tanulmányban megpróbáljuk körbejárni azon lehetséges megoldásokat, mellyel egy honlapot a vakok számára is olvashatóvá lehet tenni. Az általános alapelveket konkretizáljuk és részletesen vázoljuk a megoldási alternatívákat is. Ma már egyre több látássérültnek van alkalma használni az Internetet, de az egyre jobban "elgrafikusodó" világban az információhoz való hozzáférésük nemhogy nőne, inkább csökken - annak ellenére, hogy az tól érvényben lévő "esélyegyenlőségi" törvény szabályozza az információhoz való hozzájutás jogát.

Vizsgálatuk, a sérülés mértékének ismerete befolyásolja a pedagógiai munkát is. A gyengénlátó tanulók látásélessége 0,1 felett van.

látássérülés ellenőrzése hogyan lehet szem elől téveszteni glaukómában

Az aliglátók látják a nagyobb tárgyakat, súlyosabb esetben csupán a fényt érzékelik. Vak az, aki nem érzékeli a fényt sem.

látássérülés ellenőrzése gyenge a látásom

A látássérülésnek ilyen súlyos formája ritkán fordul elő. A látássérülés oka a szem valamelyik részének, vagy az ingerközvetítő látóidegnek a fejlődési rendellenessége, betegsége, sérülése, vagy pedig a kérgi látóközpont sérülése következtében kialakult működési elégtelenség. Látássérültek csoportja látássérüléssel kapcsolatos pedagógiai következmények A gyengénlátó, aliglátó és vak gyermekek sajátos nevelési igényű tanulók.

Látássérültek A látássérült személyek a vizualitásra épülő világunkban hátrányt szenvednek. Azonban a számítógépek számítógépes programok elterjedésével megnövekedett önállóságuk, valamint az esélyük a megfelelő információk hozzáféréséhez. Ilyen programok látássérülés ellenőrzése a képernyőolvasók, lapolvasók, optikai karakter felismerő programok, s hazánkban még kevésbé elterjedt beszédszintetizátorok. A képernyőolvasók segítségével a látássérült személyek képesek a számítógép használatára. Hazánkban a Jaws for Windows programot alkalmazzák, amely a monitoron látható üzeneteket felolvassa, és a billentyűleütéseket hanggal kíséri.

Pedagógiai szempontok A pedagógiai szempontból történő kategorizálás aszerint differenciálja a látássérülteket, hogy képesek-e a síkírás-olvasásra vagy sem. Ebből a szempontból a látásélesség számszerű adataitól függetlenül a látássérülteknek két csoportját különböztetjük meg: 1 A tanulóra látáson alapuló vizuális információszerzés jellemző. Ők segédeszközzel képesek olvasni, írni pl.

Gyakran ismételt kérdések az akadálymentes honlapról

Ebben az esetben a tanulók látássérülés ellenőrzése vizualitás elsődlegessége mellett különböző mértékben támaszkodnak a hallási auditív és a tapintó típusú taktilis információkra is. Ebbe a csoportba sorolható minden gyengénlátó gyermek és az aliglátó tanulók egy része. Maradék látásuk még segédeszköz igénybevételével sem teszi lehetővé a síkírást-olvasást.

A látássérülés ellenőrzése, az látássérülés ellenőrzése befolyásoló tényezők A tanulás módját és körülményeit alapvetően meghatározza a látásmaradvány mértéke. A látássérülés kialakulásának ideje és körülményei is a távollátás rossz a tanuló kondícióit. Az esetleges koraszülöttség ténye egyéb problémát: idegrendszeri gyengeséget, halmozottan hátrányos helyzetet is eredményezhet. Az oktatás, látássérülés ellenőrzése folyamán lényeges figyelembe vennünk, hogy a szembetegség milyen mértékben befolyásolja a közelre és a távolra látás minőségét — előfordul, hogy nagyon gyenge távoli látás mellett olyan jó marad a közeli látás, hogy esetleg segédeszközzel lehetővé válik a síkírás és az olvasás.

A pedagógiai munkában a megmaradt funkciókra támaszkodhatunk — azokat fejleszteni, a hiányzókat kompenzálni kell. Vak tanulók a befogadó iskolában A látássérült gyermekek eredményes neveléséhez-oktatásához gyakran nem elég az általános pedagógiában látássérülés ellenőrzése mozzanatok, eszközök, módszerek alkalmazása.

Az új feladatok teljesítése innovatív szemléletű, együttműködésre kész pedagógiai munkával valósítható meg.

A tapintva olvasás és írás A vakok pontírás-olvasást tanulnak.

LÁTÁSSÉRÜLT EMBEREK SEGÉDESZKÖZ KONFERENCIÁJA

A pontnak mint íráselemnek a felfedezése Charles Barbier nevéhez fűződik. Barbier a betűket táblázatba foglalva adta meg oszlopban. Rendszere így 36 hangot jelölt.

Навигация по записям

Barbier pontrendszerét Louis Braille, a párizsi vakok intézetének tanítója fejlesztette tovább. Maga is vak volt — hároméves korában megsértette a szemét egy szíjgyártó látássérülés ellenőrzése, aminek következtében elvesztette látását. A ma is használt — sok módosításon átment — rendszer 6 pontos dominó elrendezésben fejezi ki az egyes betűknek megfelelő pontkonstellációkat.

E rendszert nevezik Braille-írásnak.

Üdvözöljük a SANSZ honlapján!

Eljárások, fejlesztési feladatok A vak tanulók oktatása, nevelése folyamán alkalmazkodni kell a sajátos információszerzési módhoz. Bizonyos tantárgyak anyagát át kell alakítani számukra.

látássérülés ellenőrzése miben különbözik a nők látása a férfiakétól

Támaszkodhatunk a vak gyermekek auditív figyelmére, memóriájára. Ezeknek a képességeknek a fejlesztésére fokozott figyelmet kell fordítani. Lehetőség van erre a tanítási-tanulási folyamatban, de látássérülés ellenőrzése kaphat a kompenzáló technikák tanítása mellett a habilitációs, rehabilitációs speciális fejlesztésben is.

Az akadálymentes honlap nemcsak a látássérültek miatt kell? Az Akadálymentességi irányelvek címzettjei az alábbiak: Vizuális: vak, aliglátó, gyengénlátó, színvak, színtévesztő, epilepsziás emberek. Auditív: siketek, hallássérültek, hangszóróval nem rendelkező gépen, hangos helyen internetezők.

A tanuláshoz szükséges képességek csakis a tanulási folyamat során fejlődnek.