Üdvözöljük a SANSZ honlapján!

Ha gyengénlátó

Facebook Gyengénlátók. Se nem vakok, se nem épek. Így egy kicsit mindig ismeretlenek maradnak. Ismerjük meg hát őket egy pedagógus és egy édesanya szemével! Egy kis matek. Az ép látásélesség, latin nevén visus: 1,0. Ha valakinél ez az érték visus 0,3, akkor az az egészséges szem működésének harminc százalékát jelenti. Ilyen fokú látássérülést már gyengénlátásnak hívnak. De vajon minek látja a harmadát, akinek a visusa 0,3?

A színeknek?

Egy százalék

A tárgyaknak? Vagy csak egyharmadnyi távolságig ismer fel bármit is biztonsággal? Vagy esetleg mindent lát, csak jóval homályosabban, elmaszatolt kontúrokkal?

Nem tudtam. Elképzelni sem.

Ha a beiratkozó nem tagja az MVGYOSZ valamelyik tagegyesületének

Pedig próbáltam. Ezerszer, tízezerszer. Aztán segítséget kaptam Temesy Ágnestől, a fővárosi gyengénlátók általános iskolájának intézményegység-vezetőjétől.

ha gyengénlátó százszázalékos látás mi ez

Az iskolának utazó gyógypedagógusa is van, aki saját élményhez segíti  azokat, akik szeretnék megtapasztalni ezt az állapotot. Hova is tartozunk? Egy okos kis eszköz, a szimulációs szemüveg segít abban, hogy átéljük, milyen olvasni, enni, vagy éppen elkapni egy felénk dobott labdát akkor, ha mondjuk látótérkieséssel, csőlátással élünk ilyenkor a perifériába eső tárgyak láthatatlanok. Az ezzel a tünettel élő gyerekeknek állandóan pásztázniuk kell a környezetüket, mert akár át is eshetnek egy közvetlenül előttük lévő akadályon.

S ha a kórkép ennek épp a fordítottja — azaz az érintett gyermek ugyan a periférián jól lát, de az éles látás helye sérült —, azt is kipróbálhatjuk a szimulációs szemüveggel. Viszik is mindenhova, ahová csak hívják őket, de az iskolán belül is hasznát veszik. Ott vannak például az ép látó osztálytársak, a tanárok, a sporttársak vagy épp a konyhás nénik. Talán azért is vagyunk még mi, felnőttek is bajban — mit gondoljunk, hogyan kerüljünk közelebb a gyengénlátókhoz —, mert ők ha gyengénlátó két univerzum ha gyengénlátó élnek, se nem vakok, se nem élesen ha gyengénlátó.

A szakma úgy hívja ezt: dilemmás adaptáltság. Míg egy vak gyermek pontosan tudja, hogy ő nagyon más, mint a többiek, és kamaszkorára ha gyengénlátó kríziseken keresztül érzi át a súlyát, a gyengénlátó fejében mindig ott ha gyengénlátó a kérdések: »Sérült vagyok? Kell-e engedményeket kapnom, kérnem? Igen, próbáltam elképzelni, hogy mit lát a nagyobbik lányom — merthogy nálunk ő az érintett.

Pontosabban mit nem lát a visusa 0,3. Ő egyébként úgy jön-megy, sportol, él, mintha tökéletes lenne a látása. Ha találkozol vele, és nem tudod, hogy gyengénlátó, soha nem gondolnád róla. Míg évtizedekkel ezelőtt a 0,1 alatti visusú, az akkori terminológia szerinti alig látó gyerekek a vakok között tanultak, ma már, az optikai eszközök robbanásszerű fejlődésének köszönhetően ők is a mi iskolánkba járnak.

Amennyi látásmaradványa van a diáknak, mi azt igyekszünk fejleszteni, ha gyengénlátó ez eltérő pedagógiai módszereket jelent.

  • A látás helyreállítása öbölben
  • A gyerekek és kísérőik is nagyon jól érezték magukat, sok élménnyel gazdagodtak.
  • Homályos látás kandidózissal

Ha van látásmaradvány, a középpontban a vizuális nevelés áll, legyen szó akár az írás, olvasás tanításáról is, míg a vak gyerekeknél a tapintáson és a halláson keresztül lehet az ismereteket átadni. Nálunk az utolsó percig, sőt még azután is maradhat a gyermek, tehát akkor is, ha időközben elveszíti a látását.

ha gyengénlátó hyperopia, veleszületett és szerzett tulajdonságok

Így tanulóink között mindig van négy-öt vak diák. Ő ezzel a szembetegséggel született, adott számú ép látósejttel kell gazdálkodnia egész életében. Így fordulhatott elő, hogy már a játszótéren a legkisebbként a legveszélyesebb mutatványokra vállalkozott, és szintén az elsők között tanult meg két keréken biciklizni.

Üdvözöljük a SANSZ honlapján!

Számtalan sportban, amit kipróbált vagy a mai napig űz, soha nem érte sérülés. Óvodás korában három évig járt labdarúgóedzésre, egyetlen kislányként… úszás nyaranta, korcsolyázás ha gyengénlátó, akrobatikus kosárlabda, lovaglás, artistaképzés… tuti, hogy valamit kifelejtettem, de nem is ez a lényeg.

ha gyengénlátó hogyan lehet megismerni a látását otthon

Ha gyengénlátó biztonsággal, önállóan közlekedik, paníroz rántott húsnak valót és sorolhatnám. Persze azért vannak jelei a látássérülésének, melyeket egy szakember, de még egy anya is észrevesz. Például az, hogy a tárgyakat, könyveket addig forgatja, mozgatja a szeme előtt, amíg azok a legélesebb képet adó térbe nem kerülnek.

Egyébként ez volt az első tünet, melyre egészen pici korában felfigyeltünk. Aztán ott volt a nagy kérdés: járjon átlagos intézménybe, vagy keressünk neki speciális helyet, ahol hozzá hasonlók közt lehet?

Az, hogy a területi, ha gyengénlátó óvodába íratjuk, nem volt kérdés, és nem is bántuk ha gyengénlátó. Ahogyan azt sem, hogy alsós pályafutását is egy többségi iskolában kezdte, ahol minden támogatást megkaptunk. A tanító néni és az iskola többi munkatársa is nyitott volt, utazó gyógypedagógus ún. Be is szereztük őket, nagyítót, teleszkópos nyakú kislámpát, az íróasztal felületét megemelő szerkezetet.

Lehet-e fogyatékos az emberi lét? A pedagógiai többletszolgáltatás jellemzői Az integrált nevelést-oktatást akkor tekinthetjük sikeresnek, ha a gyengénlátó gyermek beilleszkedik ép társai közé, együtt tud haladni velük, s eközben képességei kibontakoznak.

Ez egy állítható magasságú asztallap, mely a kívánt szögben, a gyerek szeméhez közelebb tartja a könyvet, hogy ne kelljen görbe háttal rágörnyednie a lapokra. Ezt gyermekünk annyira imádta, hogy az első hetekben mindenhová ha gyengénlátó kellett vinnünk, függetlenül attól, hogy terveztünk-e olvasós programot, vagy sem.

Mintha egy jókora gyúródeszkát kellett volna a hónom alatt cipelnem metrón, piacra, játszóházba… Mindenesetre sikerült oly jó PR-t csinálni ezeknek, hogy az osztálytársak versengtek, ki próbálgassa az érdekes ha gyengénlátó a szünetekben.

Azóta is visszajár látogatóba.

Tájékoztató az MVGYOSZ Bodor Tibor Hangoskönyvtár alkalmazás használatáról

Hogy miért csak vendég egykori osztályában? A második tanév végén a gyógypedagógusa azt mondta, kis létszámú, speciális osztályban tudna igazán fejlődni, ezért szeptembertől a gyengénlátók általános iskolájában folytatta.

Mi öt fővel már indíthatunk osztályt, tizenhármas létszám fölött pedig már szét kell bontanunk. Ha gyengénlátó csoportban más a dinamika, az összetartás, és csak így tudunk velük személyre szabottan foglalkozni. Az is igaz, hogy egy kis közösségben könnyebben előfordulhat például az, hogy egy gyermek nem igazán talál barátot.

Be My Eyes

Hogy ez jól menjen, az is kell, hogy a család mindent megtegyen érte. Mégis azt mondom, mindkét végletes attitűd káros. Azaz ha a szülő annyira túlfélti a gyereket, hogy például még felsősként is ő öltözteti… márpedig az első randevújára vélhetően egyedül szeretne menni… Ugyanakkor a gyermek el nem fogdása is rombolja a személyiségét, van, ahol ez a probléma.

Mire odakerülnek, a számítógépes ismeretek a kisujjukban vannak, az érettségi, de még a diploma megszerzése sem jelent kivételes ha gyengénlátó számukra.

Hogyan segíts?

A jogi pálya vagy nyelvtanári hivatás például teljesen megfelelő lehet nekik, de nyolcadik elején segítünk nekik pályaalkalmassági vizsgálatokkal is. Sokan péknek vagy számítógépes adatrögzítőnek tanulnak, biztatjuk őket, hogy más irányban is gondolkodjanak, ilyen például a kertész kézi teszt diagram a látáshoz. Persze el kell ismerni: bármit nem fognak tudni dolgozni, ilyenkor bizony kompromisszumot kell kötni.

Olyanok is, mint egy másik iskolában, meg nem is. Hogy a többit elkezdheti-e valaki, az a diagnózisától függ.

Hova is tartozunk?

Hogy óvni kell-e például erős döccenéstől vagy préseléstől, ezt mindig a sportorvos mérlegeli. Hogy ő mily népszerű, azt mondanunk sem kell, akárcsak Grace, a labrador, egy látássérült kolléganő vakvezető kutyája. Grace mellett pedig a gyerekek megtanulják, milyen szoros a kapcsolat egy ha gyengénlátó és gazdája között, ahogyan azt is, hogy felelősségteljes »állása« van, amiért állandó törődés a jutalma. Nos, ez egy olyan suli, ahol kollégium is működik: hétfőtől péntekig igyekszik pótolni a családot.

Érthető, hiszen egy ekkora kisgyereknek még a családjában lenne a helye. De azt is látom, milyen ha gyengénlátó, milyen gyorsan felveszik a ritmust, milyen ügyesen válnak egyre önállóbbá. Én már csak tudom, hiszen mindkét kislányom óriási izgalommal várta mindig is az ilyen alkalmakat. Mert a kisebbik, egyébként ép, látó kislányom is idejár. Ép testvért a tankerület külön méltányossági engedélyével fölvehetünk. S e fordított integrációval mindenki nyer. Hiszen a látó gyerek is érzékennyé válik, megtanul természetes módon bánni, együtt élni sérült társaival, és azt is látja, hogy nem az ő testvére az egyetlen érintett.

Tehát ha gyengénlátó senki sem lóg ki a sorból! S ő hogyan érzi magát?

Lehet mindennap úszni, és táncolni is tanulunk. Ha nem értünk valamit, Csilla néni elmagyarázza.

A Be My Eyes-ról

És járok hozzá külön foglalkozásra is az olvasás miatt, már jobban is megy. Az is nagyon jó, hogy sok barátom van. Az osztályban van, aki rosszul lát, van, aki közepesen, és egy fiú ugyanúgy lát, mint én, ő is a testvérével együtt jár ide. De miért kérdezed? Cikket írsz rólunk is?!