Gyengénlátó az
Tovább a Szülőnek lenni aloldalra Látássérült gyermek Látássérült az a gyermek, akinek a látásvesztesége olyan súlyos fokú, hogy csak megfelelően kialakított tárgyi és személyi környezetben, speciális módszerek és eszközök segítségével képes optimálisan fejlődni, ismereteket feldolgozni, tanulni.
A látássérülteknek a látássérülés súlyossága szerint három csoportjuk van: gyengénlátók, aliglátók és vakok. Gyengénlátó az a gyermek, akinek a szemészetileg korrigált jobbik szemén a Snellen szerinti távoli vízusa 0,1, vagy az, akinek 0,5 vízusérték mellett nagymértékű látótérszűkülete vagy romló tendenciájú szembetegsége például progrediáló myopiája van.
Legnépszerűbbek
Ugyancsak gyengénlátó az a gyermek, akinek távoli vízusa 0,1 alatti, de a közeli látásélessége ennél jobb, és szemészeti állapota változatlan. Megkülönböztetünk a csoporton belül fényérzékenyeket, ujjolvasókat és nagytárgylátókat. A vakok csoportjába tartoznak azok, akik fényt sem érzékelnek.
Milyen segítségre lehet szükség? Ki tud segíteni?
Látássérült gyermek
A korai években kulcsfontosságú az időtényező, fontos a korai és gyengénlátó az diagnosztika, a látást javító eszközzel történő gyengénlátó az, a nyomon követés és a megfelelő tiflopedagógiai foglalkozás.
Ha a gyermeknél felmerül a látássérülés gyanúja, a látás napján szemészeti kivizsgálásra van szükség, melyre a házi gyermekorvos utalja be a gyermeket.
Amennyiben beigazolódik a gyanú a járási pedagógiai szakszolgálat szakemberei tudnak további segítséget nyújtani. Ha a gyermek már óvodás, akkor a Látásvizsgáló Országos Szakértői Bizottsághoz küldik a családot további kivizsgálás céljából.
A szakemberek javaslatot tesznek arra vonatkozóan, hogy a gyermeknek milyen terápiára van szüksége, valamint arra is, hogy integráltan, a többi gyermekkel együtt nevelhető, vagy speciális intézménybe kell járnia.
Навигация по записям
Természetesen mindez a szülők beleegyezésével történik. Integráltan, a többi gyermekkel együtt, csak olyan intézménybe járhat a gyermek, ahol a fejlődéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítottak. A látássérült gyermekek terápiája A látássérült gyermekek fejlesztését erre a területre szakosodott gyógypedagógus, tiflopedagógus végzi.
A fejlesztés komplex gyógypedagógiai módszerekkel zajlik, a szülő jelenlétében és annak bevonásával, aki egyúttal tanácsot kap, hogy a mindennapokban hogyan folytassa gyermeke gondozását, nevelését.
A foglalkozásokon fejlesztik a gyermek gyengénlátó az, mozgását és a tájékozódási képességeit, valamint értelmi, kommunikációs és önkiszolgálási tevékenységeit is. A vak és látásukat gyengénlátó az kismértékben használó aliglátó gyermekek nevelésében az auditív hallási és taktilis tapintási tapasztalatszerzés szempontjai dominálnak.
A korai időszaktól fogva nevelésükben a kompenzáló szemléletnek és az adaptált környezet kialakításának van kiemelt jelentősége. Ez azt jelenti, hogy a látás hiányából adódó ismeretszerzési nehézségeket úgy kompenzálhatjuk, ha más érzékelési területeket, így a hallást, a tapintást fejlesztjük. Másrészt a szülők aszerint alakítják át a gyermek környzetetét — ehhez szakszerű segítséget kapnak —, hogy az alkalmazkodjon a látássérült igényeihez, és számára megfelelő legyen.
Gyengénlátó és látásukat praktikusan jól használó aliglátó gyermekek nevelése során a meglévő látás hatékony fejlesztésén és a tájékozódáson van a hangsúly. Fontos az olyan környezet kialakítása, amelyben a szükséges láthatósági feltételek biztosítottak: megfelelő fényviszonyok, kontrasztos ábrák, jelzések, szemüvegek, nagyítók és egyéb optikai és tanulást segítő segédeszközök.
Amennyiben a látássérülés tünetei mellett a gyermeknél más pszichés problémák is jelentkeznek, érdemes pszichológus segítségét igénybe venni.
Egyáltalán nem ritka, hogy a szülők nehezen tudják elfogadni, feldolgozni a gyermek sérüléséből adódó hátrányokat, ezért előfordulhat, hogy ők is segítségre szorulnak.
Szabóné Harangozó Andrea.