A látássérült gyermek | A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.

Mély látássérülés, Jelenlegi hely

Bízunk abban, hogy bár az érzékszervek működése mély látássérülés minősége az életkor előrehaladtával csökken, megfelelő optikai korrekcióval szemüveg vagy nagyító az esetek többségében korrigálható a látásélesség. Azokat, akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes, vagy későbbi életkorban betegség, baleset, vagy más ok következtében visszafordíthatatlanul megromlik, látássérülteknek nevezzük. Mellettünk, közöttünk, velünk élnek. A látássérült gyermekek óvodába, iskolába, a fiatalok középiskolába járnak, sokan egyetemre is, vagy szakmát tanulnak és munkába állnak.

Magyarországon a látássérültek körülbelül fele-kétharmada együtt nevelődik ép társaival integráltan tanul valamelyik általános iskolában. Ezért felértékelődik a többségi iskola pedagógusainak az a tudása, amelynek birtokában látássérült tanítványaik beilleszkedését segítik. A teljes elfogadás optimális állapotához bizonyos ismeretek és szociális készségek megszerzésén mély látássérülés vezet az út a tanárok és a tanulói közösségek számára egyaránt.

Kit tekintünk látássérültnek? A látási fogyatékosság a gyengénlátás, az aliglátás és a vakság fogalma szemészeti, gyógypedagógiai, szociális és professzionális szempontú kategória. Jelen tanulmányunkban a pedagógiai szempontok kerülnek előtérbe. A látássérülés mértéke a látásmaradvány gyakorlatok a látás helyreállításához, amikor adatai alapján határozható meg.

1. Látássérült tanulók és a szakiskolai képzés gondjai

Azt, hogy kinek mennyi a látásmaradványa, a látásélesség vagy vízus mutatja meg. Ez a retina felbontóképességét kifejező mérőszám, amely a látássérülés fokát a teljes látás százalékában vagy tört formájában adja meg. Ezt az adatot a sajátos nevelési igényű tanuló szakértői véleménye is mély látássérülés.

A vízus jele nagy V betű, amely után két sorban találhatóak a két szem látásélességét jelző számok: felül a jobb, alul a bal szemre vonatkozóan. A látóképesség mély látássérülés meghatározásakor a látásélesség mellett a látásteljesítmény kifejezés is használatos. A látásteljesítmény tágabb értelmezésre ad lehetőséget: kifejezi a maradék látás felhasználásának képességét, amelyet befolyásol az egyén képességeinek fejlettsége, érdeklődése és tapasztalatai.

Amikor látásról beszélünk, akkor elsősorban a közeli és a távoli látásélességre gondolunk, ám a látás képességének egyéb fontos tényezői is vannak. Ezek: a perifériás látás, a színlátás, a kontrasztérzékenység és a látótér, amelyek a különböző szembetegségek következtében eltérő mértékben sérülhetnek.

Vizsgálatuk, a sérülés mértékének ismerete befolyásolja a pedagógiai munkát is. A gyengénlátó tanulók látásélessége 0,1 felett van.

Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben 1.

Az aliglátók látják a nagyobb tárgyakat, súlyosabb esetben csupán a fényt érzékelik. Vak az, aki nem may schneider látomás a fényt sem. A látássérülésnek ilyen súlyos formája mély látássérülés fordul elő. A látássérülés oka a szem valamelyik részének, vagy az ingerközvetítő látóidegnek a fejlődési rendellenessége, betegsége, sérülése, vagy pedig a kérgi látóközpont sérülése következtében kialakult működési elégtelenség.

A látássérüléssel kapcsolatos pedagógiai következmények A gyengénlátó, aliglátó és vak gyermekek sajátos nevelési igényű tanulók. Pedagógiai szempontok A pedagógiai szempontból történő kategorizálás aszerint differenciálja a látássérülteket, hogy képesek-e a síkírás-olvasásra vagy sem. Ebből a szempontból a látásélesség számszerű adataitól függetlenül a látássérülteknek két csoportját különböztetjük meg: 1 A tanulóra látáson alapuló vizuális információszerzés jellemző. Ők segédeszközzel képesek olvasni, írni pl.

Ebben az esetben a tanulók a vizualitás elsődlegessége mellett különböző mértékben támaszkodnak a hallási auditív és a tapintó típusú taktilis információkra is.

Ebbe a csoportba sorolható minden gyengénlátó gyermek és az aliglátó tanulók egy része. Maradék látásuk még segédeszköz igénybevételével sem teszi lehetővé a síkírást-olvasást. A tanulást, az ismeretszerzést befolyásoló tényezők A tanulás módját és körülményeit mély látássérülés meghatározza a látásmaradvány mértéke. A látássérülés kialakulásának ideje és körülményei is befolyásolják a tanuló kondícióit.

Az esetleges koraszülöttség ténye egyéb problémát: idegrendszeri gyengeséget, halmozottan hátrányos helyzetet is eredményezhet. Az oktatás, nevelés folyamán lényeges figyelembe mély látássérülés, hogy a szembetegség milyen mértékben befolyásolja a közelre és a távolra látás minőségét — előfordul, hogy nagyon gyenge távoli látás mellett olyan jó marad a közeli látás, hogy esetleg segédeszközzel lehetővé válik a síkírás és az olvasás. A pedagógiai munkában a megmaradt funkciókra támaszkodhatunk — azokat fejleszteni, a hiányzókat kompenzálni kell.

Vak tanulók a befogadó iskolában A látássérült gyermekek eredményes neveléséhez-oktatásához gyakran nem elég az általános pedagógiában megszokott mély látássérülés, eszközök, módszerek alkalmazása. Az új feladatok teljesítése innovatív szemléletű, együttműködésre kész pedagógiai munkával valósítható meg. A tapintva olvasás és írás A vakok pontírás-olvasást tanulnak. A pontnak mint íráselemnek a felfedezése Charles Barbier nevéhez fűződik.

Barbier a betűket táblázatba foglalva adta meg oszlopban. Rendszere így 36 hangot jelölt. Barbier pontrendszerét Louis Braille, a párizsi vakok intézetének tanítója mély látássérülés tovább. Maga is vak volt — hároméves korában megsértette a szemét egy szíjgyártó késsel, aminek következtében elvesztette látását.

A ma is használt — sok módosításon átment — rendszer 6 pontos dominó elrendezésben fejezi ki az egyes betűknek megfelelő pontkonstellációkat. E rendszert nevezik Braille-írásnak. Eljárások, fejlesztési feladatok A vak tanulók oktatása, nevelése folyamán alkalmazkodni kell a sajátos információszerzési módhoz. Bizonyos tantárgyak anyagát át kell alakítani számukra.

Támaszkodhatunk a vak gyermekek auditív figyelmére, memóriájára. Ezeknek a képességeknek a fejlesztésére fokozott figyelmet mély látássérülés fordítani. Lehetőség van erre a tanítási-tanulási folyamatban, de helyet kaphat a kompenzáló technikák tanítása mellett a mély látássérülés, rehabilitációs speciális fejlesztésben is. A hogyan lehetne javítani a látási módszereket szükséges képességek csakis a tanulási folyamat során fejlődnek.

Miközben hatékony tanulási módszereket tanulnak meg, sajátítanak el, általuk fejlődik tanuláshoz való viszonyuk, és a sikerek nyomán nő mély látássérülés önbizalom. Igyekezzünk többféle tanulási technikát megismertetni a vak tanulókkal is, és késztessük a gyerekeket a tanulás során tudatos önmegfigyelésre.

Idővel a számára legmegfelelőbb eszközt és módszert fogja választani feladatai megoldásához. Az örömteli tevékenységgel töltött szabadidő lehetősége összpontosításra ösztönöz. Próbáljuk ki a tanulásszervezés különféle módjait is. Tankönyvek és más információhordozók A vak tanuló pontírásos tankönyveket, adaptált munkafüzeteket használ.

A hat pont kombinációjával kialakított tapintható jelrendszer megtanulásától nem tekinthet el a többségi iskolában tanuló alsó tagozatos, esetleg első osztályos vak gyermek pedagógusa sem.

Egyéni feladatmegoldások alkalmával a javítás, ellenőrzés csak úgy lehetséges, ha a pedagógus pedagógiai asszisztens birtokában van ennek a tudásnak. A mély látássérülés pedagógusok a Braille-írást szemmel olvassák. A magasabb osztályfokon integrált vak tanulót segítségül hívhatjuk dolgozatának felolvasására. Az informatikai eszközök között találunk olyanokat, amelyek a Braille-írás síkírásos kinyomtatására is lehetőséget adnak.

A tankönyvek Braille-változatai több kötetesek, gondolni kell elhelyezésükre. A hosszú tananyagok megtanulását hangkazettára mondva segíthetjük. Az eredményesség érdekében lehetőséget kell teremtenünk a minél több érzékszervvel hallással, tapintással, szaglással történő információszerzésre. Amit nem láthatnak mély látássérülés tanulók, azokat — például a kísérletek végzésekor végbemenő változásokat — közvetítsük nekik szóban.

Speciális eszközök A vakok oktatása nem nélkülözhet speciális eszközöket. Vannak olyanok, amelyeket célzottan nekik fejlesztettek ki, de sok eszközt átalakítva, adaptálva tettek számukra használhatóvá.

Ilyen például a domború, tapintható térkép. A matematika tanításához az abakuszt, tapintható vonalakat rajzoló körzőt, törtdobozt, egyéb tapintható szemléltető- és mérőeszközöket, hang- illetve pontírású mély látássérülés ellátott kalkulátorokat használnak.

A kémiai kötéseket, molekulaszerkezeteket is lehet ábrázolni tapintható formában. A kreatív pedagógus maga is kitalálhat egyedi megoldásokat. A számítógép mély látássérülés nagyobb szerepet kap a vak tanulók oktatásában. Kiegészítők Braille-sor, képernyő-olvasó sokoldalúan biztosítják az önálló ismeretszerzést. A gyengénlátó tanulók A látássérülés nem egyformán érinti a perifériás és a centrális látást éleslátás.

Egyes szembetegségek következménye színtévesztés vagy színvakság is lehet. Van, aki fénykerülő, hunyorog, könnye csordul erős fényben, míg mások fényigénye nagy.

tesztek a látás asztigmatizmusának ellenőrzésére teve látvány

Ők külön helyi megvilágítást igényelnek. Előfordul, hogy az udvari verőfényről sötét folyosóra mély látássérülés látássérült tanuló tájékozódása nehezítetté, bizonytalanná válik. Ez a tünet a fényerősség-változáshoz való alkalmazkodás hibájának a következménye.

A diagnózis pontos ismerete és figyelembevétele szükséges a látássérült tanuló optimális osztálybeli helyének kijelöléséhez, a különböző látásjavító eszközök mély látássérülés, a speciális módszerek, valamint a fejlesztési feladatok mély látássérülés is. Az információszerzés akadályozottsága — segítő eljárások, fejlesztési feladatok Az iskolai feladatok nagyrészt vizualitásra épülnek.

A gyengénlátó, aliglátó tanulók emiatt alapvetően hátrányban vannak. Az ismeretszerzéshez, feladatmegoldáshoz több időre van szükségük. Az egyéni differenciáláshoz nagy odafigyelés szükséges a pedagógus részéről, de sokszor apró módszerbeli vagy eszközt érintő változtatás is elegendő ahhoz, hogy a látássérült tanulók érzékelési korlátaik ellenére eredményesen vegyenek részt a tanítási-tanulási folyamatban.

A tanárok nagy segítséget nyújthatnak kézbe adott táblai vázlattal vagy táblára íráskor a táblára írt szöveg kimondásával.

online sztereogramok a látáshoz jövőkép és ökológia

A tanítási órákon eredményesen alkalmazhatóak auditív információhordozók. Az olvasást kiváltó tanulási lehetőség a magnós tanulás. A pedagógus segíthet a hallás útján történő ismeretelsajátítás hatékony egyéni sajátosságainak, módszereinek felismerésében.

A középiskolai tankönyvek hanganyagát a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége a látássérült tanulók számára ingyenesen biztosítja. A gyengénlátók oktatásában fő szempont a láthatóság, az olvashatóság biztosítása. A tanulók a szokványos méretű iskolai információs anyagot tankönyvi kép, szöveg, szemléltető anyagok nem tudják használni.

Számukra nagyobb méretű betűt, ábrát kell biztosítani, és szükség esetén lehetővé tenni a közelebbről való szemlélődést. Nemcsak a mély látássérülés, hanem a vonalvastagságot, a sorköz méretét is az egyéni igényeknek megfelelően kell megválasztani.

2. A látássérülésről

Biztosítani kell a kontrasztosságot fekete-ferhér, kék-sárga stb. Kerülendő a fényes lapfelület, a színes mezőben történő szövegmegjelenítés. Speciális eszközök A technikai fejlődésnek köszönhetően gyengénlátó tanulók számára ma már sokféle korszerű optikai eszköz áll rendelkezésre: kézi, elemes lupék, hasábnagyítók, teleszkópok, távcsőszemüvegek, elektronikus olvasókészülékek.

A Magyar Elektronikus Könyvtár vakok és gyengénlátók számára használható felülete 1. Bevezetés Jelen tanulmányban megpróbáljuk körbejárni azon lehetséges megoldásokat, mellyel egy honlapot a vakok számára is olvashatóvá lehet tenni. Az általános alapelveket konkretizáljuk és részletesen vázoljuk a megoldási alternatívákat is. Ma már egyre több látássérültnek van alkalma használni az Internetet, de az egyre jobban "elgrafikusodó" világban az információhoz való hozzáférésük nemhogy nőne, inkább mély látássérülés - annak ellenére, hogy az tól érvényben lévő "esélyegyenlőségi" törvény szabályozza az információhoz való hozzájutás jogát. Lévén magam is látássérültként dolgozom a web-fejlesztés területén lsd.

Az aliglátók a szükséges, szoros nagyítást lehetővé tevő optikai, elektronikai eszközök segítségével képesek a síkírás-olvasás elsajátítására.

A nagy értékű segédeszközök beszerzése gyógypedagógiai és szemészorvosi javaslatra, többnyire az OEP 4 támogatásával történik. Használatukat a tanulók a tiflopedagógus segítségével tanulják meg.

Alapelvek honlapok látássérültek számára is olvasható változatainak elkészítéséhez

A tanulást még számos hasznos eszköz segíti. Például: könyvtartó állvány, speciális füzet, speciális vonalzó stb. Fontos követelmény, hogy a látássérült tanulók használják a szükséges segédeszközöket és tudatosan vegyenek részt környezetük számukra kedvező kialakításában. Mély látássérülés pedagógiai segítség, egyénre szabott követelmények Sok módszer, eszköz nem vagy csak változtatással használható a látássérültek oktatásában.

Az írásvetítő által kivetített képet csak teljes a látás fontos mellett, nagyon közelről látják. Odafigyeléssel, a tanuló segítségül hívásával eredményesen megoldható a szemléltetés. Vannak olyan mély látássérülés követelmények, amelyek teljesítése akadályba ütközik.

gyenge látás szülhet-e magad a leggyengébb látás

A látássérült nem látja a térkép számára kedvezőtlen nagyságú feliratait fokszámugyanakkor ismernie kell a helymeghatározás technikáját. Nem képes milliméteres pontossággal szerkeszteni, de a szerkesztés menetét pontosan kell tudnia, és a 0,5 cm-es pontosságú szerkesztési feladat teljesítése mély látássérülés tőle.

A látássérült nem képes pillanatonként tekintetet váltani a monitor, a klaviatúra és a munkaanyag között — ezért a vakírás esetükben létkérdés. A szövegszerkesztés tanítását a látássérülés következtében kialakult zavart látás-mozgás koordináció is indokolja.

  1. Látássérülés definíciója A látássérülés mértéke a látásmaradvány szemészeti adatai alapján határozható meg.
  2. Valóban segített a látásban
  3. Betűkkel ellátott táblázatok a látásvizsgálathoz
  4. Protokoll myopia keratitis astigmatizmus szürkehályog
  5. Тогда, чтобы развлечь ребенка, Арчи начал рассказывать Никки разные истории.

Ez a koordinációs zavar az oka a gyengénlátóknál a grafomotoros képességek gyengeségének. A gyengénlátó gyermekek kézírása kiváltható számítógéppel. Segítségével jól olvasható, esztétikus, számukra is látható-követhető nagyságú írásmunkákat készítenek. A számítástechnikai ismeretek elsajátítása nagyító szoftverek, kiegészítő egységek alkalmazásával történhet — sokuk munkaválasztását, megélhetését segítheti majd.

A látássérültek informatikai képzésben eredményesen mély látássérülés részt, sőt többen közülük kiváló programozók.

A látássérült gyermek | A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.

A jobb látásteljesítmény A látásteljesítmény növelése, a látás jobb kihasználásának képessége tanulható. A kötelező tanórákon túl a tanulók számára habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozások szervezésére, terápiás, felzárkóztató célú fejlesztésre van lehetőség és kötelezettség.

Ezeken a foglalkozásokon kaphat helyet a látásnevelés, tájékozódásra nevelés, mozgáskorrekció. Jó, ha a tanuló a számonkéréskor már a módosított követelményekhez igazított ellenőrző lapokat kapja, számára optimálisra nagyított méretben, kontrasztos másolatban.

Amennyiben ezt elmulasztjuk, mély látássérülés alkalommal szembesül akadályozottságával.

Látássérülés definíciója | Szülősegítő

Nem az integráció áldásait élvezi, hanem nap mint nap átéli stigmatizált voltát, frusztrálódik, s a kínok-kínját állja ki a többségi iskolában. Kellő tanári gondoskodás hiányában a látássérült tanulók igyekeznek a maguk számára megoldásokat találni, mély látássérülés ez nem az együttnevelés királyi útja.

Habilitáció, rehabilitáció a beilleszkedés sikeréért A látássérültek kis segítséggel el tudnak sajátítani kompenzatív technikákat, amelyek alkalmassá teszik őket a társadalmi autonómiára, a társadalmi integrációra. A már csecsemőkortól elkezdett speciális fejlesztés a maradék látás jobb kihasználásának képességét célozza. Eredményességét tekintve azonos látásélesség mellett nagy eltérések tapasztalhatóak.

Azonos vízussal az egyik gyerek vagy felnőtt botorkál, ügyetlen, önállótlan, tehetetlen, a másik pedig jól tájékozódik idegen helyen is, önálló, gyors, magabiztos, sikeres.

termékek, amelyek javítják az idősek látását vitaminok a szemre csepp myopia

Életmódbeli mély látássérülés is szemészeti pzo eltérőek. Vannak, akiknek életvitele mély látássérülés különbözik látó társaikétól, de vannak, akik ettől lényegesen eltérő életmódot folytatnak. Pszichés funkciók és tulajdonságok tekintetében a gyengénlátók nem maradnak el jól látó társaiktól, sőt gyakran kiemelkedően jó képességekkel rendelkeznek, amelyek kompenzálják a sérült funkciókat.

A gyengénlátásból következik, hogy általában lassabban olvasnak, mint az ép látású tanulók. A tanulás során ezt a hátrányukat sokan figyelmi koncentrációval és a memória fejlesztésével kompenzálják — mély látássérülés. Természetesen terjedelmi és időbeli korlátokkal számolnunk kell. A vizuális tapasztalatok A gyengénlátó tanuló tapasztalatszerzési lehetőségei lelassultak, korlátozottak.

Ezért a személyiségfejlesztés során biztosítani kell a tapasztalati bázis hiányát pótló tevékenységi formákat, körülményeket. Sok látássérült tanuló az emberi arcot, az arckifejezéseket hiányosan érzékeli, a mimikára nem reagál, a metakommunikatív jelzéseket nem látja.